مراقبت های پس از درمان


 
گاهي اوقات بعد از درمان دندانپزشکي با دندانپزشکتان خداحافظي مي‌کنيد و به خانه مي‌رويد ولي سوالاتي در ذهن‌تان مي‌ماند و نمي‌دانيد چه بايد بکنيد و همچنين دراغلب موارد بعد از درمان نياز به دانستن و رعايت نکاتي است که براي آشنائي با آنها شما را به خواندن مطالب زير دعوت مي کنيم :
 
مراقبت های پس از ترمیم با آمالگام/ کامپوزیت

- تا دو ساعت پس از ترميم دندان با آمالگام از ميل نمودن هر نوع خوراکي و جويدني خودداري نماييد و همچنين به مدت يک شبانه‌روز (۲۴ ساعت) در هنگام جويدن از سمت ديگر دهان استفاده کنيد. در صورت ترميم دندان با مواد کامپوزيتي (همرنگ دندان) ميل کردن خوراکي جويدني منعي ندارد ولي بايد از خوردن يا آشاميدن مواد غذايي و نوشيدني‌هاي حاوي رنگدانه مانند (چاي، قهوه و...) به مدت يک شبانه‌روز (۲۴ ساعت) خودداري نماييد.
- پس از ترميم دندان‌ها هيچ منعي براي مسواک زدن وجود ندارد ولي توجه داشته باشيد در صورت ترميم دندان با آمالگام از نخ دندان به مدت يک شبانه‌روز (۲۴ ساعت) استفاده نفرماييد.
- احساس بلندي دندان ترميم شده مي‌تواند ناشي از وجود بي‌حسي در ناحيه باشد که اين حس کاملا طبيعي است. لطفا از فشار دادن بيش از حد دندان روي يکديگر جدا خودداري کنيد زيرا مي‌تواند موجب شکستگي در ترميم دندان شما شود ولي در صورتي که بعد از برطرف شدن بي‌حسي همچنان در محل دندان ترميم شده احساس بلندي مي‌کرديد، به دندانپزشک خود مراجعه نموده تا نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمايد.
- وجود خرده‌هاي مواد ترميمي در داخل دهان مي‌تواند موجب نگراني شما شود. بايد توجه داشته باشيد که به دليل بي‌حسي، شما پس از پايان ترميم قادر به شستشوي کامل دهان خود نخواهيد بود و يا ممکن است به هر دليل تکه‌هاي اضافه مواد ترميمي در لابه‌لاي دندان‌هاي شما تجمع پيدا کرده باشد لذا در جلسه بعدي مراجعه به درمانگاه جهت اطمينان از صحت ترميم انجام شده با دندانپزشک خود مشورت کنيد.
- وجود درد پس از ترميم دندان‌ها مخصوصا در هنگام استفاده از مواد سرد يا گرم طبيعي است که اين درد پس از گذشت مدتي کاهش مي‌يابد. بايد توجه داشت که گاهي برطرف شدن اين حساسيت يک تا دو ماه طول خواهد کشيد.


مراقبت های پس از درمان ریشه

- يک تا دو ساعت پس از درمان از ميل نمودن هر نوع خوراکي جويدني خودداري نماييد و تا مرحله بعد درمان حتي‌الامکان با سمتي که تحت درمان قرار گرفته است غذاي سفت نجويد. ممکن است از يک تا ده روز دندان درد خفيف تا شديد داشته باشيد که مي‌توانيد جهت تسکين درد هر ? تا ? ساعت از مسکن استفاده نماييد.
- در صورتي که در ناحيه صورت و اطراف اندو شده (عصب‌کشي شده) تورم ايجاد شود جهت دريافت آنتي‌بيوتيک مناسب به دندانپزشک خود مراجعه کنيد و از مصرف بي‌رويه دارو يا آنتي‌بيوتيک به طور خودسرانه خودداري کنيد.
- اگر احساس کرديد پانسمان يا پرکردگي موقت دندان شما بلند است به دليل احتمال شکستن دندانتان جهت اصلاح آن به دندانپزشک مراجعه کنيد.
- در بعضي موارد تاحدود يک ماه بعد از درمان ريشه هنگام جويدن غذا دندان به ضربه حساس است که به مرور اين حساسيت کم مي‌شود و دليل آن درمان نامناسب نيست و در صورت افزايش يا تداوم بيش‌ از يک ماه بايد به دندانپزشک خود مراجعه کنيد.
- بعد از اتمام درمان ريشه در اکثر موارد قسمت تاجي دندان پانسمان يا پرکردگي موقت مي‌باشد که براي بازسازي قسمت تاج دندان بايد درمان ترميمي و يا پروتز انجام پذيرد.
- لطفا شرايط بعد از درمان اندو دندان خود را با اندو ديگران يا حتي دندان ديگر خود مقايسه نفرماييد چون عوامل مختلفي در به وجود آمدن اين شرايط دخيل هستند که در صورت لزوم دندانپزشک شفاهي به شما توضيح خواهد داد.


مراقبت های پس از جراحی لثه

- تف نکنيد و در صورت نياز، آرام آب دهان را بيرون بريزيد.
- از دستکاري پانسمان با دست، زبان و يا از مکيدن آن خودداري کنيد.
- اولين روز بعد از جراحي استراحت کنيد.
- داروهاي خود را طبق دستور مصرف کنيد.
- از مسکن هاي تجويز شده جهت تسکين درد استفاده کنيد.
- از خوردن و آشاميدن نوشيدني و موادغذايي ترش مزه پرهيز نماييد.
- روز اول از غذاهاي مايع و سرد استفاده کنيد. از روز بعد، غذاهاي نرم استفاده نموده وغذا را طرف ديگر که پانسمان ندارد بجويد.
- در روز اول از دهان شويه استفاده نکرده و مسواک نزنيد.
- بعد از جراحي سيگار نکشيد.
- به مدت چند روز، از انجام فعاليت هاي شديد بدني و حمام گرم اجتناب کنيد.
- ناحيه جراحي شده را از بيرون دهان ، با استفاده از کيسه آب يخ ، کمپرس سرد نماييد. (ده دقيقه يکبار و بمدت چند دقيقه)
- از روز دوم به بعد، پس از هر غذا اول مسواک بزنيد (بجز ناحيه جراحي شده) وسپس از دهان شويه (در صورت تجويز دندانپزشک) به ملايمت و بدون فشار استفاده نماييد.
- پس از برداشته شدن پانسمان و کشيدن بخيه ها، در روزهاي اول دندان هاي ناحيه عمل شده را به آرامي و با احتياط مسواک کنيد و دقت نماييد که ضربه و فشار به لثه وارد نشود.
- جهت پيشگيري ار ابتلاي مجدد به بيماري لثه ، رعايت بهداشت الزامي است.
- هر ۶ ماه يکبار جهت معاينات دوره اي به دندانپزشک مراجعه کنيد.
- بعد از جراحي لثه، دندان ممکن است به تحريکات حرارتي، مقداري حساس شود که به مرور زمان کمتر شده و در نهايت از بين مي رود. عوارض : حساسيت دندان ها (از خميردندان ضد حساسيت تجويز شده استفاده کنيد) ، جدا شدن تکه اي از پانسمان ( اگر تيز و ناراحت کننده بود به کلينيک مراجعه کنيد) ، خروج مقداري خونابه در ۵-۴ ساعت اوليه (طبيعي است. يک تکه گاز استريل خيس شده را در محل روي پانسمان قرار داده و با فشار انگشتان به مدت ۱۵-۱۰ دقيقه نگه داريد) خونريزي شديد ( به کلينيک مراجعه کنيد) ، ضعف، تب ولرز شديد (به کلينيک مراجعه کنيد) ، ضعف، تب ولرز خفيف در ۲۴ ساعت اول (طبيعي است ) ، تورم شديد همراه تب (به کلينيک مراجعه کنيد) .


مراقبت هاي بعد از كشيدن دندان

- تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشيده شده را به مدت حداقل نيم ساعت با فشار ملايم فك در دهان نگهداريد.
- از مك زدن و خالي نمودن مكررآب دهان خودداري كنيد.
- از خوردن اغذيه سفت و نوشيدني هاي داغ در روز اول اجتناب نمائيد.
- از كشيدن سيگار و پيپ و استفاده از ني براي نوشيدن مايعات تا چند روز خودداري نمائيد.
- شب اول آن ناحيه مسواك نشود.
- از روز دوم باآب و نمك رقيق ولرم و يا محلول شستشوي نمكي روزانه چند بار دهان را به آرامي و بدون پمپاژ نمودن شستشو دهيد.
- خروج و نشست مقداري خونابه از محل دندان كشيده شده به مدت ۲-۱ روز طبيعي بوده ونيازي به ويزيت دندانپزشكي ندارد.
- در صورت عارض شدن خونريزي در منزل، يك تكه گاز استريل مرطوب شده را بر روي محل دندان كشيده شده گذاشته و با فشار ملايم دهان را ببنديد و ضمناً از بيرون دهان، كمپرس سرد (كيسه يخ) نمائيد.
- در صورتي كه خونريزي شديد و غير قابل كنترل باشد به كلينيك مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد محتلف بر موضع اجتناب نمائيد.
- در صورت عارض شدن درد از استامينوفن استفاده نمائيد و از مصرف داروهاي مسكن ضد التهابي مثل آسپرين و بروفن به علت اينكه خاصيت ضدانعقادي دارند، خودداري نمائيد.
- در صورت بروز تورم و عفونت با كلينيك تماس بگيريد.
- توجه داشته باشيد به علت طولاني بودن زمان بيحسي( معمولاً ۴-۳ ساعت) و بيحس بودن بافتهاي نرم اطراف دندان، لب، گونه يا زبان گاز گرفته نشود.
- گاهي اوقات به علت درآمدن لخته خون از حفره دندان كشيده شده، عارضه اي بوجود مي آيد كه اصطلاحاً دراي ساكت (حفره خشك) ناميده ميشود. اين عارضه درد نسبتاً شديدي داشته و بعد از ۳-۲ روز بوجود مي آيد. در صورت بروز آن به كلينيك مراجعه نمائيد.
- دهان تا چند روز بعد از كشيدن دندان بد طعم بوده و بوي نامطبوعي دارد كه طبيعي بوده و نشانه وجود عفونت نمي باشد.


مراقبت هاي بعد از عمل جراحي دندان

- تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشيده شده را به مدت حداقل نيم ساعت با فشار ملايم فك در دهان نگهداريد.
- به علت طولاني بودن زمان بيحسي (معمولاً ۴-۳ ساعت) و بيحس بودن بافتهاي نرم اطراف دندان، مواظب باشيد لب، گونه يا زبان گاز گرفته نشود.
- از شستشوي دهان در روز جراحي خودداري نمائيد و از مك زدن و خالي كردن مكرر آب دهان اجتناب نمائيد.
- از روز دوم دهان را به آرامي با سرم نمكي شستشو يا آب نمك رقيق شده و يا محلول ضد عفوني تجويز شده، بعد از هر وعده غذا و در ساعات بيداري، هر سه ساعت شستشو دهيد.
- مقداري نشت خونابه به مدت چندين ساعت بعد از جراحي دهان طبيعي است. در صورت بروز خونريزي تكه اي گاز استريل بر موضع قرار داده و با فشار ملايم دندانهاي مقابل بر روي آن به مدت ۳۰ دقيقه نگهداريد. در صورت ادامه خونريزي اين عمل را تكرار نموده و از تعويض گاز با فاصله هاي زماني كمتراز ۳۰ دقيقه خودداري نمائيد.
- بعد از انجام جراحي بر روي جراحت داخل دهان قشر خاكستري رنگي ممكن است ديده شود و دهان تا چند روز بدطعم و بوي نامطبوعي دارد. اين حالات طبيعي بوده و نشانگر وجود عفونت نمي باشد.
- روز اول رژيم غذايي مايع يا نرم ولرم يا سرد داشته باشيد و از روز بعد در صورت عدم ناراحتي از غذاهاي معمولي مي توانيد استفاده كنيد (با طرف ديگر فك غذا جويده شود). صرف مايعات و غذاهاي كافي و مقوي بعد از جراحي ضروري بوده و در التيام و بهبودي شما تأثير بسزايي دارد. مراقب باشيد از فشار مستقيم لقمه غذايي بر روي ناحيه بخيه زده شده تا يك هفته اجتناب شود.
- تورم و درد بعد از جراحي قابل انتظار است. كاربرد كمپرس سرد(كيسه يخ) از خارج دهان، بعد از جراحي و ادامه آن در روز اول (متناوباً) در كاهش تورم مؤثر است.
- حداكثر تورم در مدت ۴۸-۲۴ ساعت بعد از جراحي بوجود مي آيد كه سپس تدريجاً كاهش يافته و طي ۱۰-۷ روز از بين مي رود.
- گاهي اوقات بعد از كشيده شدن دندان، لخته خوني از حفره دندان كشيده شده جدا شده و عارضه اي بوجود مي آيد كه اصطلاحاً دراي ساكت (حفره خشك) ناميده مي شود. اين عارضه چند روز بعد از درآمدن لخته ايجاد شده و درد نسبتاً شديدي دارد. در صورت حادث شدن اين عارضه با كلينيك تماس بگيريد.
- بعد از جراحي تا چند روز از كشيدن سيگار و پيپ و استفاده از ني براي نوشيدن مايعات خودداري نمائيد.
- قرار دادن دو بالش در زير سر به هنگام استراحت توصيه مي گردد.
- مسواك زدن دندانها از روز بعد از جراحي بدون اشكال بوده و دقت نمائيد به مدت يك هفته از مسواك زدن مستقيم بخيه ها خودداري شود.
- يك هفته بعد از عمل جراحي جهت كشيدن نخ هاي بخيه به كلينيك مراجعه نمائيد.


مراقبت هاي پس از پروتز ثابت

در صورت انجام درمان بريج به دليل وجود فضاي خالي در زير دندان مياني بريج و افزايش احتمال گير غذايي از نخ دندان هاي مخصوص زير بريج استفاده نمائيد . بنا بر تصوري غلط برخي بيماران تصورمي کنند که روکش و بريج نياز به مسواک زدن نداشته که اين تصوري نادرست مي باشد .


مراقبت هاي پس از پروتز متحرک

- توصيه مي شود که روزهاي اول استفاده ، حتي در هنگام خواب ( به منظور عادت ) دندان مصنوعي را خارج نکنيد .
- حداقل ۲ باردر روز مسواک زده شود .
- هنگام تميزکردن پروتز ، مراقب افتادن آن از ارتفاع باشيد .
- با مسواک مخصوص دندان مصنوعي ، سطح داخلي و خارجي پروتز و با يک مسواک بسيار نرم لثه و مخاط داخلي دهان تميز شود .
- بعد از مسواک با تجويز پزشک ، با استفاده از دهان شويه مانند آب نمک ، سديم فلورايد يا کلرهگزيدين دهان را ضد عفوني کنيد .
- قبل از خواب پروتز متتحرک حتما برداشته شود .
- هفته اي يک بار دندان مصنوعي را داخل يک محلول ضد عفوني کننده قرار دهيد .
- در صورت عدم استفاده ، پروتز در ظرف آب نمک قرار داده شود .
- هنگام حمام کردن مي توانيد پروتز را داخل يک محلول تميز کننده قرار دهيد . محلول تميز کننده را مي توان با اضافه کردن يک قاشق چايخوري سرکه يا قرص مخصوص شستشوي پروتز به يک ليوان آب ولرم تهيه کرد. بعداز خارج کردن دندان مصنوعي از محلول تميزکننده آن را بطور کامل با آب شستشو داده ، سپس آن را داخل دهان قرار دهيد .
- استفاده پروتز متحرک به مدت طولاني سايش دندان ها ، تحليل استخوان و لثه ها و گاه لقي و پوسيدگي دندان هاي پايه را به دنبال دارد که نياز به ترميم و تعويض پيدا مي کند .
- از وسايل فلزي جهت تميز کردن فضاي خالي بين دندان ها استفاده ننماييد . استفاده از خلال چوبي نيز مي تواند موجب تحليل لثه شود .
- در پروتز پارسيل متحرک ، رعايت بهداشت دهان و دندان هاي باقيمانده الزامي است .
- مراجعه مرتب بيمار به دندانپزشک و توجه به تذکرات وي توصيه مي گردد .
- عوارض احتمالي : زخم لثه ، گونه وزبان ، تنگ يا گشادبودن پروتز ( از هرگونه دستکاري خودداري کرده و جهت اصلاح و تعمير به دندانپزشک مراجعه کنيد )


مراقبت هاي پس از درمان ايمپلنت

- سعي کنيد تا ۲۴ ساعت بعد از جراحي استراحت کنيد .
- روز اول غذاي سرد ، نرم ، و سبک ميل نمائيد .
- تف نکنيد و در صورت نياز به آرامي آب دهان خود را تخليه نمائيد .
- داروهاي تجويز شده توسط دندانپزشک را طبق دستور استفاده نمائيد و از مصرف خود سرانه دارو بپرهيزيد .
- روز اول دهان را شستشو ندهيد .
- مشروبات الکلي مصرف نکنيد .
- تا يک هفته سيگار نکشيد .
- اگر در جراحي از بيهوشي استفاده شده به هيچ وجه رانندگي نکنيد .
- بعد از هر وعده غذا با احتياط مسواک زده و دهان خود را شستشو دهيد .
- در صورت تجويز دهانشويه کلرهگزيدين ، نخست مسواک زده ، سپس دهان را آب نمک رقيق و گرم شستشو داده ، آنگاه به مدت ۳۰ ثانيه دهانشويه را در دهان غرغره نموده و بعد از بيرون ريختن آن تا ۳۰ دقيقه نوشيدني يا غذا ميل ننمائيد .
- در صورتي که پروتز متحرک داريد تا يک هفته از آن استفاده ننمائيد .
- تا يک هفته از فعاليت هاي سنگين و ورزشي بپرهيزيد .
- ۷ الي ۱۰ روز بعد براي کشيدن بخيه ها به کلينيک مراجعه نمائيد .
عوارض احتمالي : درد ، تب و لرز خفيف ( طبيعي است ، از مسکن تجويز شده توسط دندانپزشک استفاده کنيد ) ، تراوش خونابه ( طبيعي است ، يک تکه گاز استريل را در محل قرارداده و ۲۰ دقيقه فشار دهيد ) ، خونريزي ( به کلينيک مراجعه نمائيد ) ، تورم ( بعد از ۲۴ ساعت ناحيه را کمپرس گرم نمائيد ) ، شل شدن قسمت خارج لثه اي ( سريعا به کلينيک مراجعه نمائيد ) .


مراقبت هاي پس از دندانپزشکي کودکان

- پس از بي حسي موضعي خصوصا در فک پايين احتمال جويده شدن لب، گونه و زبان وجود دارد. بنابراين به والدين توصيه مي شود در ۲ ساعت اول بعد از درمان، از دادن غذا به کودک خودداري کنند.
- در ترميم هاي هر فک دندان تا ۲۴ ساعت به کودک غذاي رنگي يا نوشابه ندهيد.
- پس از کشيدن دندان گاز استريل را در محل دندان به مدت ۳۰ دقيقه قرار دهيد و از کودک بخواهيد که آب دهان خود را قورت بدهد.
- براي حفظ سلامت دهان و دندان کودک خود هر ۶ ماه يکبار به دندانپزشکي مراجعه کنيد.


مراقبت هاي در حين انجام درمان ارتودنسي

- همکاري و مراجعات منظم بيمار به مطب، جهت فعال کردن فنرهاي ارتودنسي الزامي است.
- پس از چسباندن سيم هاي ثابت در دهان، چند روز اول صحبت کردن و غذا خوردن دچار مشکل مي شود اما به مرور زمان به آن عادت خواهيد کرد.
- پس از نصب براکت، تا چند روز از غذاهي نرم استفاده کنيد.
- در روز هاي اول از خوردن مواد رنگي مانند سس، سبزي، شکلات، نوشابه، چاي، قهوه و..... خودداري کنيد.
- از جويدن آدامس و خوردن خوراکي هاي سفت وچسبيده مانند ته ديگ، گز و تافي براي جلوگيري از شکستن و کج شدن سيم هاي ارتودنسي به شدت اجتناب کنيد.
- از شکستن تنقلات مثل تخمه و بادام... خودداري کنيد.
- جهت جلوگيري از گير مواد غذايي و پوسيدگي دندان ها مي بايست براکت ها و سيم هاي ثابت ارتودنسي توسط مسواک هاي مخصوص و برس هاي بين دنداني تميز گردد تا ازبو گرفتن و تغيير رنگ دندان ها جلوگيري شود.
- هنگام فعاليت هاي شديد ورزشي و سنگين که ممکن است با ضربه به سر و صورت همراه باشد و يا هنگام شنا، مراقب سيم هاي ارتودنسي باشيد و در صورت امکان از محافظ استفاده کنيد.
- در صورت افتادن يا شل شدن براکت ها، به مطب مراجعه نماييد.
- با مشاهده هرگونه زخم و ممانعت در غذا خوردن و صحبت کردن، هرگز براکت را دستکاري نکنيد و به مطب مراجعه کنيد.
عوارض : احساس درد و فشار (پس از يک تا دو روز برطرف مي شود، از مسکن تجويز شده استفاده کنيد ) زخم لثه، گونه و زبان و مزاحمت در غذل خوردن و صحبت کردن ( هرگز برامت را دستکاري نکنيد و بلافاصله به مطب مراجعه نماييد.) جدا شدن براکت ( در اولين فرصت جهت چسباندن مجدد به کلينيک مراجعه کنيد.) جدا ويا شکسته شدن يا کج شدن سيم ( در اولين فرصت به کلينيک مراجعه فرماييد.)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *